Om schaalvoordelen te realiseren vinden er overnames plaats in brokerland. De tarieven voor beleggers gaan steeds verder omlaag bij de meeste partijen, maar verrassend genoeg gaan ze soms juist omhoog.
Overnames in Europees brokerland
Afgelopen jaar is het Nederlandse BinckBank overgenomen door de Deense Saxo Bank. En onlangs heeft het Duitse Flatex aangekondigd het Nederlandse DEGIRO over te willen nemen. Deze laatste overname moet nog goedgekeurd worden door de toezichthouders en wordt naar verwachting in de loop van het tweede kwartaal van 2020 afgerond.
Transactiekosten worden via de meeste partijen steeds lager. In de VS zijn er steeds meer partijen die beleggen zonder transactiekosten voor de klant aanbieden. Bij deze manier van beleggen verdienen brokers aan vergoedingen die ze van de aandelenbeurzen of banken die de transactie uitvoeren ontvangen.
Deze manier van beleggen heeft via Flatex onlangs ook in Nederland zijn intrede gedaan. Via Flatex kunnen beleggers zonder transactiekosten en zonder service fee beleggen. Daarbij moeten ze wat mij betreft wel op deze 3 punten letten.
DEGIRO rekende daarnaast al langere tijd voor fondsen en trackers uit hun Kernselectie geen transactiekosten.
Het realiseren van steeds grotere handelsvolumes helpt brokers winstgevend te blijven. Na een fusie of overname heeft de overblijvende partij uiteraard een veel groter handelsvolume dan voor die tijd. Er lijkt dus om die reden op Europees niveau een consolidatieslag gaande tussen de brokers om zo schaalvoordelen te realiseren.
Binck tarieven omhoog op opvallend moment
Per 1 januari 2020 heeft Binck zijn tarieven echter verhoogd. Binck Green beleggers gaan per 1 januari 2020 van een servicefee van €36 + 0.12% naar een service fee van €42 + 0.12% over het belegde vermogen per jaar. Deze verhoging volgt op een eerdere tariefsverhoging in mei 2018.
Deze verhoging van de tarieven komt naar mijn mening op een opvallend moment gezien de bovenstaande ontwikkelingen. Wellicht speelt BinckBank met zijn tariefsverhoging de concurrentie namelijk in de kaart.
Kosten bepalen voor een groot deel je uiteindelijke rendement bij beleggen. 0.1% kosten per jaar bij beleggen geeft niet 3% maar 21% minder rendement t.o.v. je inleg na 30 jaar. Zie hier voor de uitleg hoe dit werkt.
Voor de volledigheid: Binck geeft €42 korting op de jaarlijkse service fee wanneer je in combinatie met Binck Green een Binck Forward, een Binck Comfort of een Binck Select opent.
Ik beleg overigens niet via Binck, maar via DEGIRO. DEGIRO heeft op de tariefsverhoging van Binck gereageerd door tot en met 2 maart 2020 een overstapactie te lanceren, waarbij je €1000 transactiekosten vergoed kunt krijgen als je voldoet aan de actievoorwaarden.
Consequenties overname DEGIRO door Flatex
De eerste geluiden zijn dat DEGIRO en Flatex als aparte merken blijven bestaan. Ook in de toekomst zal DEGIRO dan worden gereguleerd door de Nederlandse toezichthouder, daar waar Flatex onder Duits toezicht staat. Zodra meer duidelijk wordt over deze overname zal ik hier een aparte post aan wijden.
Ik vind het interessant om de ontwikkelingen in de markt te volgen. Volg jij deze ontwikkelingen ook?
Wil jij, net als ruim 15.000 anderen, een e-mail ontvangen zodra er een nieuwe post verschijnt en het FOB huishoudboekje 2025 kado?
Let op: met beleggen kun je jouw inleg verliezen. De informatie op deze site is mijn persoonlijke mening, geen beleggingsadvies en je blijft zelf verantwoordelijk bij opvolgen ervan. Blauw onderstreepte links met kunnen mij een vergoeding opleveren voor het doorverwijzen. Dit kost jou niets. Het opnemen van de naam, het logo of de weblinks van Interactive Brokers (IBKR) vindt uitsluitend plaats op grond van een advertentieovereenkomst. IBKR is geen bijdrager, recensent, aanbieder of sponsor van de inhoud die op deze site wordt gepubliceerd, en is niet verantwoordelijk voor de juistheid van de besproken producten of diensten. Reacties kunnen worden gemodereerd of verwijderd.
10 Reacties
Mooie post en belangrijk om de tarieven goed in de gaten te blijven houden!
Zoals hierboven al geschreven, gingen enkele jaren terug de tarieven bij Binck flink omhoog. Ik heb toen mijn account daar op “Binck inactive” laten zetten. Ze adverteren hier niet mee, maar dit is een “uitgekleed” account en je betaalt hier geen service fee over aandelen, wel zijn de fees voor transacties denk ik wat hoger dan bij andere accounts. Voor mij als buy-and-hold belegger was/is deze variant ideaal.
Hier een artikel erover uit 2018: https://www.veb.net/artikel/06492/beleggers-kritisch-over-nieuwe-tarieven-binck
Update: Ik kreeg vandaag een bericht van Binck met de mededeling dat zij stoppen met het aanbieden van de “inactive” variant. Zij zetten de huidige gebruikers per 01.08.20 om naar Binck Green.
Lynx heeft ongeveer een half jaar terug TradersOnly (beide bemiddelaars van Interactive Brokers) overgenomen. Ben benieuwd wat dit met de minimum activity fee gaat doen. Als die bij TradersOnly gaat stijgen stap ik in het nieuwe product van de Rabobank. Wereldwijd beleggen inclusief Emerging Markets, Nederlandse Fiscale Beleggingsinstelling, tegen 0,14% kosten (LKF Blackrock en service fee Rabobank opgeteld, vanaf 100k goedkoper). Of als je 50 miljoen aan vermogen hebt (ik niet helaas) kan je het ook rechtstreeks bij Blackrock beleggen tegen de LKF van 0,08%. Zie https://www.reddit.com/r/DutchFIRE/comments/epkr73/rabobank_gaat_over_van_actiamnt_naar_amundi/.
DeGiro heeft ook een tarief/abonnementswijziging aangekondigd, zie: https://groeigeld.blogspot.com/2019/10/degiro-kostenverlaging-en-abonnement.html
DEGIRO wordt inderdaad iets goedkoper met aandelentransacties buiten de Kernselectie (welke al gratis zijn) en gaat een optioneel abonnement aanbieden voor handel in Amerikaanse aandelen.
Zou dit betekenen dat het weer mogelijk wordt om in VTI en VXUS van Vanguard te handelen (aankopen)?
De kans op rechtstreeks aan kunnen kopen lijkt me klein, via opties kan nu al
Interessante ontwikkeling, ik ben benieuwd hoe dat effect gaat hebben op de prijzen van de brokers na de fusies. Als ze willen gaan concurreren met het Amerikaanse model zonder transactiekosten komt de winstgevendheid op de lange termijn onder druk te staan – ze moeten hun kosten ergens eruit halen
Dat is precies wat ik mij afvraag. Ik heb het antwoord niet maar vraag mij soms wel of dit een duurzaam bedrijfsmodel is. Ik heb in ieder geval geen behoefte dat deGiro in (betalings)problemen komt wat mogelijk op mij als klant impact heeft.
Ik hoop dat de race to the bottom niet betekent dat er wordt bespaard wordt op, bijvoorbeeld, antifraudemaatregelen. Soms is goedkoop niet goed.