Quantified self is een manier van leven waarbij je van alles bijhoudt. En bijhouden kan helpen grip op je leven te krijgen.

Zo werk ik erg graag met ons huishoudboekje. Dit helpt me enorm om inzicht in mijn uitgaven te hebben. En inzicht in inkomsten en uitgaven heb je nodig om financieel onafhankelijk te worden.

kust Puglia

Nou kreeg ik een leuke mail van een lezeres, Gea uit Groningen. Zij is niet alleen heel enthousiast over huishoudboekjes. Zij gaat een stap, of beter gezegd heel wat stappen verder in het bijhouden van wat er speelt in haar leven. En zij is niet de enige.

Quantified self

Er is een wereldwijde beweging, genaamd Quantified Self, die hiermee bezig is. Er is ook een Nederlandse groep actief.

Hiermee bezig zijn kan je helpen meer grip te krijgen op je leven en dus onafhankelijker te zijn. En laten we daar nou op dit blog erg in geïnteresseerd zijn!

Gea’s ervaringen

Om je een idee te geven hoe je met Quantified Self bezig kunt zijn geeft Gea hier antwoorden op een aantal vragen die ik haar gesteld heb:

Hoe lang ben je hier al mee bezig?

Ik gebruik het zelf heel veel om mijn financiën in bij te houden. In de jaren 80 van de vorige eeuw hield ik een huishoudboekje bij. En ik maakte een jaarbegroting.

Ik kocht ieder jaar een nieuw vel fotokarton en met liniaal maakte ik regels en kolommen. Van links naar rechts jan t/m dec en van boven naar beneden drie regelblokken met inkomsten, vaste lasten en uitgaven. In de jaren 90 kreeg ik een computer en toen heb ik de jaarbegroting in Excel gezet. Op 31-12 sla ik het bestand op en op 01-01 verander ik het jaartal. Ik heb ze allemaal nog. Zelfs de papieren.

Wat is de reden dat je hiermee begonnen bent?

De reden is bewustwording. Zelfkennis. Ik weet alles over mezelf.

Wat houd je allemaal bij?

Natuurlijk de jaarbegroting. Het Excel document heet nu iGea. Momenteel werk ik in 2017 iGea. Maar iedereen kan zijn eigen iMarielle of iLinda of iMaaktnietuit maken.

Inmiddels maak ik voor ieder levensgebied een blad. In die bladen maak  weer tabellen met diverse onderwerpen. Bloggers bieden vaak ook bladen aan. Zo gebruik ik het huishoudboekje van Spaarblog.nl (Mr FOB: “nou ja zeg, dan heb je vast het FOB huishoudboekje nog niet goed bestudeerd ;-)”). En meterstanden bijhouden heb ik ook bij iemand gevonden. Soms vind ik een bestaand blad op internet en kopieer dat dan naar iGea.

Hoe is iGea opgebouwd?

huishoudboekje Gea

Onderin mijn iGea zie je de tabs:

Energie: mijn energiecontract, typenummers van cv ketel, gasmeter, watermeter, electriciteitsmeter, stoppenkast, ventilatiebox.  Met behulp van functietoetsen verbruik en kosten heb ik hier ook een totaaloverzicht van gas, stroom, water gemaakt.  Zo weet ik realtime hoe mijn energierekening gaat uitvallen.

Gas: Op zondag voer ik de meterstand in. Er is een totaal en een prognosekolom

Elektriciteit: Op zondag voer ik de meterstand in. Er is een totaal en een prognosekolom

Water: Op zondag voer ik de meterstand in. Er is een totaal en een prognosekolom

Health: Mijn lichaamsmaten, gebitsstatus, mijn bloeduitslagen, mijn oogmetingen, in kolommen. Van links naar rechts zie ik de vooruitgang/achteruitgang door de jaren heen.

Accounts: wachtwoorden, klantnummers.  Ik sla mijn iGea wel op een externe disk op. Ik ben bang voor inbrekers.

iGea: logboek, 365 regels. Echt, vanaf mijn geboorte. Als ik mijn zwemdiploma A terugvind, noteer ik de datum in mijn logboek. In ‘mijnoverheid’ kun je je eigen verhuizingen terug vinden. Voor ieder jaar maak ik een nieuwe kolom. Op den duur staan alle 5 juli’s enzovoorts netjes naast elkaar en dan begint het echt leuk te worden.

Routines: Schoonmaakschema voor het huis. To do lijstjes, kluslijst, naailijst, verlanglijstje, uitgeleend lijstje.

Garderobe: als ik een kledingstuk koop noteer ik van links naar rechts, Kleur, merk, winkel, prijs, aankoopdatum, maat, aantekeningen.  Ik heb 160 kledingstukken ter waarde van €1327.63.

Huisje: Zelfde verhaal als garderobe. Ik  heb 187 items in huis staan ter waarde van € 15.802,79.

Ik noteer omschrijving, typenummer, merk, winkel, aankoopdatum, bedrag, maten, aantekeningen.

Inkoopmanagersindex: Ik noteer per kilo, merk, winkel, prijs, hoeveel, per stuk van de circa 200 artikelen die ik regelmatig in de supermarkt koop. Ik neem bonnen mee naar huis en fotografeer de barcodes op het schap. Het houd me prijsbewust.

Jaarbegroting: Hier is het allemaal mee begonnen.  Van links naar rechts kolommen jan t/m dec, gemiddeld per maand, totaal, percentage, budget. Van boven naar beneden regels met alle inkomsten en uitgaven posten. Zoals Huur, Energie, Zorgverzekering, Internet, WA, Water, Gemeentebelasting, Begrafenis verzekering, ING pakket, Voeding, Kleding, Zorg, Mondzorg, Oogzorg, Wellness, Uitgaan, Huisje, Beltegoed, Paypal en OV kaart.

Dan heb ik nog bladen jan t/m dec huishoudboekje.

De totaalcellen in die bladen heb ik door middel van functietoetsen gekoppeld aan de jaarbegroting, zodat ik in één oogopslag kan zien hoe ik ervoor sta.

Op deze manier heb ik dus enorm veel inzicht in mijn leven.

Wat zijn links of boeken die je zou kunnen aanbevelen over Quantified Self?

Veel blogs hebben zuinige tips (Mr FOB: “ja, deze blog ook: kende je deze laatste tips al om te besparen op je boodschappen?”).

Op den duur ken je ze allemaal. Maar toch leer je meer dan je denkt.

Zo heb ik onlangs het opruimboek van Marie Kondo gelezen. Dat zijn toch hele inzichtgevende zaken die bijdragen aan persoonlijke effectiviteit. Doordat je weet hoe je er voor staat, weet je wat je wel of niet moet kopen.

Heb je nog andere tips?

Gewoon beginnen.

Kende jij Quantified Self? Wat hou jij allemaal bij?

Wil jij, net als ruim 15.000 anderen, een e-mail ontvangen zodra er een nieuwe post verschijnt en het FOB huishoudboekje 2025 kado?



Gelieve een geldig e-mailadres in te voeren
Dat adres is al in gebruik
The security code entered was incorrect
Check je mail inbox (of spambox) om je inschrijving te bevestigen. Geen mail ontvangen? Mogelijk heb je een typefout gemaakt; voer je mailadres nogmaals in.


Let op: met beleggen kun je jouw inleg verliezen. De informatie op deze site is mijn persoonlijke mening, geen beleggingsadvies en je blijft zelf verantwoordelijk bij opvolgen ervan. Blauw onderstreepte links met   kunnen mij een vergoeding opleveren voor het doorverwijzen. Dit kost jou niets. Het opnemen van de naam, het logo of de weblinks van Interactive Brokers (IBKR) vindt uitsluitend plaats op grond van een advertentieovereenkomst. IBKR is geen bijdrager, recensent, aanbieder of sponsor van de inhoud die op deze site wordt gepubliceerd, en is niet verantwoordelijk voor de juistheid van de besproken producten of diensten. Reacties kunnen worden gemodereerd of verwijderd.

Schrijf een reactie

11 Reacties

  1. robertisnowonline Reageer

    Hey,

    ik vind het gaaf dat je zo nauwkeurig de administratie verwerkt.

    QS is wel een gewoonte, die ik sinds een jaar grondig heb ingevoerd via beeminder.com van financien t/m sporten.

    Kijk er maar eens na en laat me weten wat je denkt 🙂

    Groet,
    Robert Hopman

  2. Ja, ik ken het fenomeen. Je moet er niet in doorslaan maar ik voel me er best toe aangetrokken. Ik draag permanent een stappenteller en als ik ga hardlopen meet ik ook van alles….. Financieel meet ik wat minder ; )

  3. Knap dat je dit doet, wordt bij het idee al moe 😉 Wij houden graag de financien onder controle, en ik ben ook wel gek op excel, maar er zijn toch ook wel grenzen. Ben bang dat de Quantified self beweging aan mij voorbij gaat.

  4. Project Lonica Reageer

    @Sjoukje, ik behoor bij de personen die hier helemaal kriegelig van zouden worden… Alsof je leven een excelsheet is. Ik hou sinds anderhalf jaar mijn uitgaven bij. Dat bevalt goed en heeft ook een duidelijk doel: besparen. Maar verder… ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om mijn leven zo te registreren… Ik snap het nut er ook niet van. Waarom zou ik in vredesnaam willen weten wanneer ik mijn zwemdiploma heb gehaald? Als ik maar kan zwemmen…

  5. Hoi Consuminderen. Ik verwijder wel eens regels van zaken die ik niet meer heb. Ik doe verder niets met die informatie.
    Facturen PDF, ja die zijn erg. Ik lees ze een keer. Ik download ze niet. Papieren administratie houd ik niet meer bij. In mijn postvak in heb ik submappen van leveranciers. Daar bewaar ik mijn facturen. Hoewel ik ze verder nooit nodig heb.
    Groet,

  6. Wat een werk zeg. Enorm. Noteer je ook, wanneer het apparaat, kledingstuk is opgeruimd? Dat je weet wat de levensduur is geweest?
    Ik noteerde vanaf 1-1-2017 alle facturen op een spreadsheet. Omdat het zo slecht zoeken is in .pdf. Ik ben er mee gestopt. Het is een brei. Bovendien maakte het totaalbedrag mij moedeloos. Facturen van onderhoud, vervangen van spullen.

    Ik bewaar alles op twee grote sticks.

  7. Jeetje mina wat een karwei zeg!

    Tja en wat houd ik dan bij.. inkomsten en uitgaven, de administratie en dat is het dan wel ben ik bang.

    En aparte mappen voor garantiebewijzen en verzekeringspapieren.

    Maar dat to do lijstje voor het huishouden, wordt dat altijd uitgevoerd?

  8. Alles bij willen houden moet inderdaad wel bij je passen. Ik vind het wel interessant te zien wat mensen hier allemaal mee doen. Het huishoudboekje is voor mij genoeg ?