Autokosten kunnen een flinke hap uit je budget nemen. Je kunt hier honderden euro’s op besparen als je er nu nog niet zo scherp op bent. Kritisch naar je uitgaven aan autorijden kijken is voor velen een gouden kans om jaren eerder financieel onafhankelijk te worden.

Autokosten – hoe kun je hier honderden euro’s op besparen?

autokosten

Autorijden is voor de meesten de op-een-na hoogste kostenpost in het huishoudbudget (na wonen).

Ondanks deze kosten kies ik er voor om wel een auto te hebben. Ik vind de vrijheid die een auto geeft veel waard. Maar vervolgens probeer ik hem wel zo goedkoop mogelijk te berijden.

Mijn woon-werk verkeer kan ik gelukkig met de fiets afleggen. Hier hebben we onze woonplaats op uitgezocht.

Ik fiets ongeveer 40 minuten per dag als woon-werk verkeer op de dagen dat ik werk. Vrijwel kosteloos en zo krijg ik ook nog eens mijn broodnodige beweging op mijn kantoordagen. Tijdens mijn lunchpauze wandel ik ook vrijwel altijd een half uurtje samen met wat collega’s. Gratis beweging en lekker even buiten.

Autokosten – brandstof

Veel mensen geven steeds meer uit aan brandstof. Zo is in Duitsland tegenwoordig een kwart van de nieuw aangeschafte auto’s een SUV en dit percentage stijgt elk jaar. Doordat die meestal een hoger verbruik hebben dan niet-SUV’s gaat de CO2 uitstoot door nieuwe auto’s in Duitsland tegenwoordig weer omhoog na jarenlang gedaald te zijn:

Verbruik SUV hoger
Bron: https://www.kba.de

Mijn auto rijdt op benzine. Het verbruik is volgens fabrieksopgave 1 liter benzine per 14 kilometer. Het gebruik volgens fabrieksopgave is ook een aantal jaren mijn gemiddelde verbruik geweest. Ik verbruikte dus 10.000/14 = 714 liter benzine per jaar.

Maar sinds ik een aantal jaren geleden op de centen ben gaan letten ben ik rustiger gaan rijden. Ik rijd op autobanen niet harder dan 100 tot 110 kilometer per uur. Ook anticipeer ik meer op rode stoplichten, kruispunten en rotondes. Ik probeer zo min mogelijk mijn rem te gebruiken.

Hierdoor is mijn verbruik gedaald naar 1 op 17. Dat is een daling van maar liefst ruim 20%! Ik verbruik nu dus 10.000/17 = 588 liter benzine per jaar. Ik ben dus 714 – 588 = 126 liter benzine minder gaan gebruiken per jaar.

Met de huidige benzineprijzen van ongeveer 1.50 euro per liter scheelt me dat 190 euro per jaar.

En door het 8e wereldwonder van Einstein levert dat na 10 jaar een besparing op van maar liefst 2750 euro.

Leuk weetje: Geld is tijd liet onlangs zien dat de tijdswinst die 120 km/uur in plaats van 100 km/uur rijden oplevert iemand meer geld aan brandstof per uur kost dan dat hij zou verdienen door het uitgespaarde uur te gaan werken, uitgaande van een modaal inkomen.

Korting op benzine

Ook gebruik ik tegenwoordig de ANWB-app om te kijken waar de benzine het goedkoopst is op het moment dat ik moet tanken.

Daarnaast heb ik de gratis kortingkaart van United Consumers in mijn auto liggen die me bij veel tankstations nog wat extra korting geeft.

Autokosten – onderhoudskosten

Ook zijn mijn onderhoudskosten gedaald. Banden, remblokken en dergelijke gaan langer mee als je rustiger rijdt. Lastig om na te gaan hoeveel die onderhoudskosten precies gedaald zijn, maar ik gok dat die ook ongeveer 20% lager zijn door rustiger te rijden.

Ik heb nu gemiddeld 340 euro aan onderhoudskosten per jaar en heb dus ongeveer 70 euro per jaar bespaard. Dat levert na 10 jaar 1000 euro op.

Samen met de brandstofbesparing kom ik dus op 2750 + 1000 = 3750 euro besparing uit per 10 jaar.

Dat is ongeveer 2 maanden eerder stoppen met werken zonder er iets voor te hoeven doen!

Autokosten – afschrijving

Om een auto te hebben die kwalitatief nog in orde is maar die niet teveel meer afschrijft, is een auto van 5 tot 10 jaar oud met ongeveer 100.000 km op de teller redelijk optimaal.

Als je nu een jonge auto hebt, kun je al gauw honderden euro’s afschrijving per jaar besparen door deze in te ruilen voor een auto van minimaal 5 jaar oud. Volgens het Nibud is na 5 jaar gemiddeld 50% van de afschrijving achter de rug.

Autokosten – verzekering

Als je nog niet zoveel no claim korting hebt opgebouwd zijn de kosten voor de autoverzekering bij een tweedehands auto meestal de grootste vaste kostenpost per maand. Eerder noemde ik de kosten voor afschrijving zoals berekend door het Nibud. Op diezelfde website is een vergelijk te zien voor alle kostenposten van autorijden gedurende de eerste tien jaar voor diverse autoklassen. Daaruit kun je afleiden dat de autoverzekering voor een tweedehands auto meestal de grootste vaste kostenpost vormt.

Zoals ik in de post Welke verzekeringen hebben wij? beschreef is uit onderzoek gebleken dat ongeveer de helft van de in Nederland rijdende auto’s is teveel verzekerd. Na aanschaf daalt de auto in waarde. De verzekering wordt vaak niet omgezet van all risk naar WA/casco of WA. Daardoor is de auto teveel verzekerd. En dat terwijl de all risk verzekering bij schade slechts naar dagwaarde uitkeert. En dat is meestal niet veel meer terwijl nog wel de volle premie is betaald. Ik heb een paar jaar geleden mijn verzekering omgezet naar een WA verzekering.

Overstappen van verzekering levert vaak ook veel op. Ik heb gekeken wat overstappen mij oplevert. Bij mijn huidige verzekeraar krijg ik pakketkorting omdat ik daar meerdere verzekeringen heb lopen. Ondanks mijn pakketkorting bij mijn huidige verzekeraar levert overstappen naar eenzelfde verzekering bij een andere aanbieder mij een besparing op van 6% op mijn autoverzekering. Hier kun je zien hoeveel jij kunt besparen.

Verdienen met je auto – je auto verhuren

Je autokosten drukken door te besparen is niet de enige manier om je totale kosten aan je auto laag te houden. Je kunt je auto ook gebruiken om er geld mee te verdienen. En dat kan op een behoorlijk passieve manier. Je kunt bijvoorbeeld via Snappcar je auto verhuren aan anderen. Op deze manier stimuleer je daarnaast de deeleconomie.

Tot slot een leuk weetje:

Voor veel mensen is een auto een statussymbool. Uit het onderzoek beschreven in The Millionaire Next Door bleek echter dat de meeste berijders van dure auto’s helemaal niet rijk zijn. Miljonairs rijden juist vaak in goedkope auto’s, geregeld zelfs tweedehands gekocht.

Heb jij nog tips om op autokosten te besparen of om geld te verdienen met je auto?

Wil jij, net als ruim 14.000 anderen, een e-mail ontvangen zodra er een nieuwe post verschijnt en het FOB huishoudboekje 2024 kado?



Gelieve een geldig e-mailadres in te voeren
Dat adres is al in gebruik
The security code entered was incorrect
Check je mail inbox (of spambox) om je inschrijving te bevestigen. Geen mail ontvangen? Mogelijk heb je een typefout gemaakt; voer je mailadres nogmaals in.


De informatie op deze site is mijn persoonlijke mening, geen beleggingsadvies en je blijft zelf verantwoordelijk bij opvolgen ervan. Let op: beleggen gaat gepaard met risico's, je kunt je inleg (deels) verliezen. Blauw onderstreepte links met   kunnen mij een vergoeding opleveren voor het doorverwijzen. Dit kost jou niets. Reacties kunnen worden gemodereerd of verwijderd.

Schrijf een reactie

25 Reacties

  1. Martijn van Beek Reageer

    Er zijn genoeg klassiekers en zelfs nieuwe auto’s die meer waard worden.

  2. Vergeet ook vooral de voordelen van lpg niet! Ik heb bij twee auto’s gas in laten bouwen, en na 10 maanden terugverdiend. Hier in het zuiden is benzine 1,60, maar lpg 0,60..

    En als je ondernemer bent is het helemaal feest. Ik rijd nu een oude vito, voer ALLE kosten zakelijk op, maar houd geen registratie bij. Gevolg: paarhonderd euro bijtelling en btw-forfait (youngtimerregeling), en bijna alle kosten gaan dus van mijn bruto salaris, en ik krijg alle btw terug. Onderaan de streep betaal ik maar heeeeel weinig 🙂

  3. Veel mensen willen een zuinige auto. Oók als ze minder dan 10.000 km/jr rijden. Als je dan een auto “met de kop eraf” koopt (bv 3 jaar oud en max 50k op de teller), blijken die kleintjes nog erg duur: want gewild.
    Soms is het rationeler om dat een wat onzuiniger model te kopen, die wat minder gewild zijn en dus sneller waarde verliezen. Zeker als je denkt lang er mee te doen en het lage aantal km’s blijft rijden.
    Niet alleen financieel rationeler, ook qua comfort en veiligheid.

  4. Ik ga eens kijken hoeveel onze auto kost in verhouding tot de rest. Ik heb het ooit uitgezocht, toen viel het wel mee. Maar dat komt ook omdat we niet veel rijden. We hebben de auto ooit nieuw gekocht (als verplichte leaseauto). Na 5 jaar hebben we hem overgenomen. Inmiddels staat er, 8 jaar later, zo’n 120.000 km op de teller. Niet echt veel dus.

    • Dat klinkt als een auto in de optimale leeftijdscategorie met een bijpassend aantal kilometers op de teller, waar je nog wel een tijdje mee vooruit kunt.

  5. Er zo min mogelijk mee rijden… Sinds we op het platteland wonen hebben we veel hogere kosten helaas. In de stad konden we veel meer met de fiets af.

  6. Nog een voordel van een vouwfiets is dat deze, in tegenstelling tot een gewone fiets, wel tijdens de spitsuren meegenomen mag worden in de trein.

  7. Een vouwfietsje is ook op een andere manier een goeie investering. Soms is de trein een goedkoop alternatief want, in tegenstelling tot een gewone fiets (6 Euro, ongeacht gereisde km), mag je van de NS gratis een vouwfiets meenemen. Hetgeen je vanaf ieder station een handige extra actieradius verschaft.

  8. Hier speelt nog wel een factor mee die je niet in excel kunt stoppen en dat is geluk 🙂 (letterlijk en figuurlijk)

    Had ook altijd 2 hands autos van een paar jaar oud en je bent dan afhankelijk hoe de 1e of 2e eigenaar met de auto is omgegaan en daar kom je nooit achter ookal koop je m bij een dealer. (dan praat ik over onverwachte kosten op 3 vd 4 2e hands autos die ik als laatste gehad heb en dan zijn normale gezinsauto’s geweest)

    Bij 1 auto had ik opeens een ABS sensor die stuk was (kwam NOOIT voor volgens de dealer), pats 800 eur…volgend jaar de ABS sensor aan de andere kant kapot..weer 800 eur.
    Als je een paar van dat soort geintjes heb gehad gaat die besparingsvergelijking niet meer op. Je weet daarnaast ook niet wat je dan nog meer gaat krijgen de komende jaren.
    Wij hadden altijd 2 autos ivm woon-werk verkeer. Na wisseling van baan heb ik 1 auto weggedaan en dat alleen scheelde al 3000 eur per jaar (aanschaf, onderhoud, belasting, benzine etc)

    De enige auto die ik nu over heb ruil ik om de zoveel jaar in voor een nieuwe..bij problemen rijd ik naar de dealer, die lost het op zonder kosten voor mijn rekening. Ik spaar ondertussen rustig voor een nieuwe wat een veel rustigere situatie thuis tot gevolg had.

    Mijn laatste nieuwe had een elektronica storingslampje wat ging branden en niet meer uit wilde: gevolg auto 2 dagen bij de dealer gestaan waar men de hele elektrische bekabeling heeft moeten vervangen..kosten wanneer deze geen garantie meer had waren eehh..fors geweest nu die nog wel garantie had waren deze kosten voor de fabriek.

    Kwestie van geluk hebben

    • Dat is wel heel veel pech met je tweedehands auto’s! Je moet inderdaad niet al teveel pech hebben met je aankopen. Maar van de afschrijvingskosten van nieuwe auto’s kun je heel wat dure reparaties betalen. Hoeveel je daarnaast bereid bent voor rust te betalen is natuurlijk een heel persoonlijke afweging.

  9. Hoi, een mooi lijstje. Nog een drietal aanvullingen:

    1) Carpoolen en op 2) minder dagen werken: Vorig schooljaar reed ik 5 dagen dagelijks 40 km retour aan woon-werkverkeer. Dit jaar werk ik 4 dagen en daarvan carpool ik er 2 zodat ik netto nog maar 3 dagen de genoemde 40 km maak.

    Wanneer ik op de dagen dat ik meerij met een collega ik mijn eigen auto zou verhuren zou natuurlijk optimaal zijn. Misschien dat ik hier eens naar ga kijken maar ik vind het eigenlijk maar niks dat een onbekende in mijn auto zou rijden. Behalve mijn vrouw en broer heeft niemand anders ooit achter dit stuur gezeten. Deels vanwege het feit dat dit de eerste (en laatste?) nieuwe auto is die ik ooit kocht.

    Hij is nu ruim 5 jaar oud en als de spaarpot voldoende gevuld is dan hoeft all-risk niet meer inderdaad.

    3) Tanken in over de grens: Woon-werk verkeer leidt dicht langs de Duitse grens en ik heb afgelopen week uitgevogeld dat via de dichtstbijzijnde tankstelle rijden in totaal 10 km extra afstand is. De benzineprijs (ook die van mij rijdt erop, liefst tank ik blue one / E10 met 10% biodiesel) is in Duitsland 11 tot 15 cent goedkoper. Volgens mij ligt de prijs in België nog wat lager.

    Met een lege tank er 40 liter ingooien levert dus een voordeel op van €4,40 tot €6,- op. Mijn auto rijdt 1 op 18 dus deze omweg kost een half litertje, ca. €0,75. Als je ook nog gericht een paar boodschappen doet die in Duitsland goedkoper zijn loont het dus wel.

    Ik geloof dat ik er zelf maar eens een blogje aan ga wijden, de meeste tekst heb ik zo al 😉

    groetjes

    • Carpoolen, minder dagen woon-werkverkeer en over de grens tanken zijn inderdaad mooie aanvullingen! Een onbekend iemand in je auto laten rijden is voor mij ook wel een stap. Aan vrienden heb ik hem wel vaker met plezier uitgeleend. Het concept van de deeleconomie spreekt me daarentegen ook wel erg aan. Ik ken mensen die er helemaal geen probleem mee hebben om een onbekende in hun auto te laten rijden en dan kan het leuk bijverdienen zijn.

    • Eens voor wat betreft de deeleconomie! De daadwerkelijke uitvoering kan/zal soms als een barrière overgaan ervaren worden.
      Ik hou het voorlopig bij carpoolen dat in enige mate ook een vorm van delen is nietwaar?

  10. Ik heb m’n auto zes jaar geleden weg gedaan. Dat was even wennen, maar ik hield niet echt van autorijden en ik had ‘m ook niet echt nódig. Ik gebruikte de auto vooral voor werk en familiebezoek en hoewel dat met de trein en OV-fiets meer tijd kost, geniet ik meer van de reistijd die ik in OV nuttig kan besteden aan werken, lezen of handwerken i.p.v. op de snelweg te rijden.
    Natuurlijk mis ik de auto wel eens, bv bij het kopen van een kerstboom, verjaardagsboodschappen doen of als ik omvangrijke Marktplaatsbuitenkansjes spot, maar dat is slechts enkele keren per jaar en het scheelt écht veel geld. Voor die paar keer leen of huur ik een auto. Er zijn tegenwoordig zoveel mogelijkheden tot autodelen dat ik het echt zonde vind om al die geparkeerde auto’s nutteloos in de stad te zien staan. Als minder mensen een eigen auto moeten hebben, is er veel meer plaats voor groen en speeltuintjes.

    • Kim, je bent een held! Wij kunnen nog wat van je leren (maar dan moet eerst ontslag genomven worden……)

  11. “Als je nu een jonge auto hebt, kun je al gauw honderden euro’s afschrijving per jaar besparen door deze in te ruilen voor een auto van minimaal 5 jaar oud” Lijkt me een vreemde redenatie. Als je een jonge auto inruilt krijg je juist de meeste afschrijving voor je kiezen en krijg je weinig terug voor je auto.

    Ik zou zeggen als je een jonge auto hebt gekocht, rij er mee tot je auto tussen de 5-10 jaar oud is. Hangt ook van het aantal kilometers per jaar af en de onderhoudsgevoeligheid van de auto.

    Mijn advies zou zijn koop een redelijk jonge auto 4-5 jaar oud en rij de auto gewoon “af” Dit is het moment dat de jaarlijkse onderhoudskosten hoger worden dan de afschrijvingskosten van een andere auto.

    Onderhoud van € 150 per jaar is extreem laag. Daar heb je alleen een hele kleine beurt mee, zonder vervanging van 1 slijtage gevoelig onderdeel.

    • Ik bedoel met de redenatie dat je een auto van bijvoorbeeld 1 jaar oud beter kunt inruilen voor een auto van 5-10 jaar oud en dat je die vervolgens afrijdt. Dat scheelt je nog flink wat afschrijving.

      Ik heb mijn rekeningen er nog even bij gepakt en zag dat ik me vergist had. De 150 euro moet 340 euro zijn, ik heb het aangepast.

  12. Een kennis van mij heeft achterin de auto altijd een vouwfietsje liggen. Dit voorkomt dat hij op dure plekken moet parkeren, hij zet de auto ergens veilig verder weg en neemt het laatste stuk de vouwfiets. Daarnaast is de fiets fijn om gewoon even de natuur in te gaan als hij wordt opgehouden door files, al kan het ook gewoon een boswandeling zijn of met een campingstelletje een kop koffie zetten om mee te pauzeren.